Friday, April 1, 2011

Individu Menarik


Masa-masa lapang begini elok kiranya aku meluangkan sedikit masa untuk aku memikirkan keperluan diri.. semenjak dua-menjak nie, terasa plak diri aku lain, banyak plak benda yang aku nak pelajari, nak kaji.. walhal dalam masa bekerja sekali pun.. nak belajar orang kata tak kira tempat.. mana-mana pun kita boleh belajar.. tak leh belajar dari teman, member-member, kawan-kawan kita pergi lah ke kedai buku.. banyak benda boleh kita belajar di kedai buku..

Kadang-kadang terasa buku menjadi guru no. 3 selain ibubapa,dan  guru-guru di sekolah.
. sebab tu lah, masa aku di sekolah cikgu aku suruh banyakkan membaca.. sebab hal ini lah rupanya.. baru aku tahu dan sedar setelah aku kini memcecah umur 23 tahun.. kesian aku, dah besar cam nie baru dapat tahu.. napa tak dari dulu lagi aku dapat tahu.. ish3... memang lah camtu aku rasa.. sebb aku ada terbaca satu buku yang mengatakan semakin kita berusia sebenarnya semakin banyak yang kita belajar..semakin kita tua semakin banyak yang kita tahu.. tak kesahlah dari segi apa pun.

Dan kini buku terbaru yang aku miliki dan ingin mempelajari adalah tips menjadi individu menarik.. wah.. banyak sungguh ilmu yang aku tak tahu.. banyak benda yang aku masih mencari.. apa yang aku nak jadi, apa yang aku inginkan dalam hidup ini.. apa yang aku nak buat untuk diri aku, aku perlu ada watak aku sendiri, perlu ada keperibadian sendiri.. nak jadi insan yang berjaya perlu ada matlamat diri yang tetap dan tidak beruba-ubah.. So, keperibadian yang baik perlua da untuk menjadi insan yang berjaya.. kena yakin diri dan sentiasa tepat untuk membuat keputusan sendiri.. tak perlu ala..ala.. atau tiada keyakinan diri.. itulah yang buku ini ajarkan kepada ku.. Mudah-mudahan dengan niat yang baik, aku dapat mengubah diriku ke arah yang lebih baik.. aku tahu, tak ada manusia yang diciptakan sempurna, pasti ada kekurangannya.. begitu juga aku.. Jadilah diri sendiri..

 Nota -  Teringat pulak aku pada guru-guru ku yang pernah mengajar erti diri 
            sebenar kepada ku.. ^_^ terima kasih cikgu ku..

No comments: